اگر می خواهید با بالا رفتن سن همچنان پوستی سالم و زیبا داشته باشید، لازم است تا حتما با ویژگی های پوست سالم آشنا شوید و انواع مختلف پوست را به خوبی بشناسید. با تشخیص درست نوع پوست خود، می توانید متناسب با نوع پوست، از آن به شکل صحیح مراقبت نمایید. زیرا برای مراقبت از تمام پوست ها نمی توان یک نسخه یکسان تجویز کرد بلکه باید با در نظر گرفتن نوع پوست افراد، روش های مختلفی را برای مراقبت از پوست توصیه نمود. به طور کلی انواع پوست به پنج دسته نرمال، چرب، خشک، حساس و ترکیبی تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح کامل هر یک از آن ها می پردازیم.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی ویژگی های پوست سالم و همچنین بررسی انواع مختلف پوست بپردازیم. پس اگر شما هم می خواهید درباره این موضوعات اطلاعات بیشتری را کسب نمایید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ویژگی های پوست سالم چیست؟

پوست سالم، دارای بافتی صاف و یکدست می‌باشد 

یکی از عواملی که می تواند در تعیین سلامت پوست بسیار موثر باشد، صافی و یکدستی سطح پوست است. برای تشخیص صافی و یکدستی پوست، کافیست به سطح پوست خود دست بکشید. در صورتی که در سطح پوست، هیچ گونه ناهمواری دیده نشود، پوست، صاف و یکدست می باشد. به طور مثال اگر به هنگام لمس پوست، متوجه وجود جوش های زیادی شدید، این بدین معنی است که سطح پوست شما صاف و یکدست نمی باشد و نیاز به مراقبت پوستی بیشتری دارد.

پوستی سالم دارای رطوبت متعادل می باشد 

میزان رطوبت پوست سالم متعادل است. به عبارت دیگر، اگر شاهد پوسته پوسته شدن سطح پوست خود می باشید، به این معنی است که پوست شما دارای رطوبت کافی نمی باشد و سلامت پوست در معرض خطر است. برای داشتن پوست سالم و مرطوب باید آبرسانی مناسبی به پوست خود داشته باشید. چرا که حفظ رطوبت پوست می تواند تاثیر بسزایی در سلامت و زیبایی آن داشته باشد.

یکنواختی رنگ پوست، نشانه پوست سالم می باشد 

یکی دیگر از راه هایی که می توان به واسطه آن سلامت پوست را ارزیابی نمود، یکنواختی رنگ پوست است. در واقع، در پوست سالم، رنگ تمامی بخش های پوست یکنواخت است. به عبارت دیگر، شما در پوست سالم، شاهد تیرگی و یا لکه در برخی نواحی پوست نخواهید بود.

چگونه می توان انواع مختلف پوست را تشخیص داد

پوست افراد را می توان بر اساس میزان رطوبت، چربی و حساسیت پوست، به انواع مختلفی تقسیم نمود. برای داشتن پوست سالم، باید بتوانید نوع پوست خود را به خوبی تشخیص دهید و سپس متناسب با نوع پوست خود، از آن به صورت صحیح مراقبت نمایید. در ادامه به معرفی هر یک از انواع پوست می پردازیم.

پوست خشک

اگر در پوست، میزان چربی و رطوبت به مقدار کافی نباشد، پوست دچار خشکی می شود. در واقع در پوست های خشک، میزان چربی و رطوبت پوست کم است. از جمله راه های تشخیص پوست خشک این است که، در برخی بخش های پوست، شاهد پوسته پوسته شدن و یا ترک خوردن پوست خواهید بود

پوست چرب

اگر ترشح غدد چربی پوست، بیش از حد لازم باشد، می توان گفت که نوع پوست فرد، چرب است. در پوست چرب، معمولا منافذ پوستی بیش از حد مجاز باز می باشند. افرادی که پوست چرب دارند، بیشتر مستعد جوش زدن می باشند و برای داشتن پوست سالم باید میزان چربی سطح پوست خود را کنترل نمایند.

پوست نرمال

پوست نرمال، پوستی است که میزان رطوبت و چربی آن متعادل است. این نوع پوست فاقد هر گونه حساسیت می باشد. پوست نرمال دارای ظاهری نرم، لطیف و ارتجاعی است. پوست نرمال در واقع پوستی سالم می باشد و باید با انجام مراقبت های لازم همواره سلامت آن را حفظ نمود.

پوست ترکیبی

اگر  برخی نواحی پوست شما چرب و برخی نواحی دیگر خشک باشند، شما دارای پوست ترکیبی می باشید. اگر پوست در ناحیه پیشانی، بینی و چانه چرب باشد و در نواحی اطراف دور چشم، گونه ها و دور دهن خشک باشد، فرد دارای پوست ترکیبی است. طیف وسیعی از افراد در این دسته قرار می گیرند و دارای پوست ترکیبی می باشند.

پوست ترکیبی

پوست ترکیبی

پوست حساس

اگر به هنگام استفاده از محصولات پوستی، پوست شما دچار قرمزی، التهاب، سوزش و جوش می شود، شما دارای پوست حساس می باشید. افرادی که دارای پوست حساس می باشند باید مواردی که  موجب تحریک پوست آن ها می شود را شناسایی کنند و از استفاده از آن ها بپرهیزند. این گونه افراد باید از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده کنند که به پوست آن ها آسیب نرساند. افرادی که پوست حساس دارند باید حتما قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب، از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده نمایند تا دچار آسیب های پوستی نشوند و پوست سالم داشته باشند.

پوست حساس

پوست حساس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *