موی سالم

موی سالم


داشتن موی سالم می تواند به افراد حس زیبایی و اعتماد به نفس بدهد. به همین دلیل بسیاری از افراد، روزانه زمانی را به مراقبت از موی خود اختصاص می دهند. برای اینکه بتوانید وضعیت موهای خود را ارزیابی کنید باید با ویژگی های موی سالم آشنا شوید. همچنین برای اینکه بتوانید بهتر از موهای خود مراقبت نمایید لازم است تا انواع مختلف مو و راه های مراقبت از هر یک از  آن ها را به خوبی بشناسید. همان گونه که می دانید نوع موی افراد با یکدیگر متفاوت است. متناسب با نوع موی هر فرد، راه های متفاوتی برای مراقبت از موها توصیه می شود. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا به بررسی ویژگی های موی سالم بپردازیم و راه های مراقبت از انواع مو را بیان کنیم. پس اگر شما هم می خواهید با این مفاهیم بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ویژگی های موی سالم چیست؟

موی سالم، موخوره ندارد 

یکی از راه های بررسی سلامت موها، این است که ببینید که آیا موهایتان موخوره دارد یا نه. برای بررسی این مورد کافیست به نوک موهای خود توجه نمایید، اگر نوک تارهای مو سالم باشد و چند شاخه نشده باشد می توان گفت که موها موخوره ندارند.

موخوره

موخوره

ریزش موی سالم به هنگام شانه زدن طبیعی است

ریزش مو امری طبیعی است. زیرا به واسطه ریزش موهای قدیمی، موهای جدید رشد می کنند. ریزش روزانه تا 100 عدد تار مو طبیعی است. در صورتی که ریزش موی شما طبیعی باشد، می توان گفت شما دارای موی سالم می باشید. برای تشخیص میزان ریزش مو، باید به هنگام شانه زدن موها به تعداد تارهای مویی که در شانه باقی می مانند توجه نمایید. در صورتی که ریزش موی شما زیاد باشد، باید برای درمان آن به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

موی سالم دارای رشد مناسبی است 

رشد مناسب موها را می توان یکی از ویژگی های موی سالم دانست. به عبارت دیگر، اگر موهای شما ماهانه حدود 6 میلی متر رشد نمایند، به این معنی است که سرعت رشد موی شما مناسب است و شما موی سالمی دارید. برای بررسی میزان رشد موها، ممکن است اندازه گیری ماهانه قد مو کار سختی باشد. به همین دلیل توصیه می شود برای بررسی این موضوع، پس از گذشت چند ماه به موهای خود توجه کنید، اگر موها اصلا رشد نکرده باشند یعنی موهای شما مشکلی دارند و برای درمان آن باید به پزشک مراجعه نمایید. اما اگر موها بعد از چند ماه رشد معقولی داشته باشند به این معنی است که شما موی سالمی دارید.

تارهای مو انعطاف پذیری مناسبی دارند 

موی سالم انعطاف پذیر است. به این معنا که در صورت کشیده شدن به راحتی نمی شکند. برای ارزیابی این موضوع باید به تارهای مو به هنگام شانه زدن آن ها دقت نمایید. در صورتی که به هنگام شانه زدن و کشیده شدن، تارهای مو کش بیایند اما نشکنند یعنی موهای شما انعطاف پذیری مناسبی دارد و سالم است.

چگونه می توان از انواع مختلف مو مراقبت نمود؟

حال که با ویژگی های موی سالم آشنا شدید، باید با راه های مختلف مراقبت از مو نیز آشنا شوید تا بتوانید به خوبی از موهایتان مراقب کنید.

افرادی که دارای موی چرب می باشند، برای مراقبت از موها باید شامپوی مناسب موی چرب را تهیه نمایند تا بتوانند چربی موها را کنترل کنند. همچنین باید از ماساژ دادن بیش از حد موی سر به هنگام شامپو زدن بپرهیزند، چرا که این کار می تواند غدد چربی زیر پوست را تحریک نماید. برخی افرادی که موی چرب دارند گمان می کنند باید موهای خود را زیاد بشویند. در صورتی که این باور اشتباه است. زیرا شست و شوی زیاد موهای چرب، باعث می شود تا غدد چربی بیشتر تحریک شوند. بنابراین توصیه می شود کسانی که دارای موی چرب می باشند، حداکثر یک بار در روز موهای خود را بشویند.

افرادی که دارای موی خشک می باشند، برای لطافت بیشتر موها می توانند قبل از شست و شوی مو، پوست سر خود را به واسطه روغن های طبیعی ماساژ دهند. همچنین این افراد می توانند برای شست و شوی موها از شامپوهای گیاهی و یا شامپوهای مناسب موی خشک استفاده نمایند. افرادی که موهای خشک دارند برای نرمی بیشتر موها می توانند از انواع نرم کننده ها و یا ماسک های مو استفاده نمایند. لازم به ذکر است که برای جلوگیری از خشکی بیش از حد موها، بهتر است از شست و شوی بیش از حد آن ها بپرهیزید.

استفاده از ماسک مو برای نرمی بیشتر موها

استفاده از ماسک مو برای نرمی بیشتر موها

افرادی که موی نرمال و معمولی دارند، مانند دو گروه قبلی نیازمند مراقبت های خاص نمی باشند. بلکه برای حفظ سلامت موها باید نکات کلی مراقبت از مو را رعایت نمایند. به طور مثال، باید از شست و شوی بیش از حد موها بپرهیزند و از شامپوهای مناسب موی معمولی استفاده نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *